IJzergebrek, hoe komt het en wat doe je eraan


Het effect Voorjaar 2002: Het seizoen is weer begonnen en dat betekent dat je de winter goed hebt moeten overleven om in de voorjaarsklassiekers goed te zijn. Want ben je niet goed genoeg, dan wordt je er op het kantje zeker af gereden. Ben je net niet goed genoeg, dan spant het erom. Mij overkwam dat laatste: de winter redelijk doorgekomen, in het voorjaar aan het opbouwen en dan moet je de ronde van Groningen rijden. Wat gebeurt er?
Je zit 50 kilometer lang voorin en dan komt de man met de hamer. Er rijden echter nog genoeg groepen
achter om weer aan te pikken. Dat doe je dan ook, maar je bent al verschrikkelijk diep gegaan
en je moet nog ruim 100 kilometer! Je geeft het niet op en finisht in het laatste peloton.

Moe maar voldaan keer je terug naar huis, om de volgende dag weer vroeg op te staan en op weg te gaan richting Rucphen, want daar is de Dorpenomloop. Met benen die vol melkzuur zitten ga je met goede moed van start.
Na 30 km wordt het hele peloton uit elkaar gereden, dus dat wordt weer afzien op het kantje vandaag.
Na 50 kilometer komt er zo’n 70 man weer bij elkaar. Maar niet de kracht hebbend om weer naar voren te rijden,
moet ik weer zien te overleven op het kantje. Dat betekende in mijn geval VOL in het rooie rijden en dat hou je ook maar beperkt vol. Na zo’n 90 kilometer legde ik het loodje en moest ik de koers verlaten.

Al met al een goed weekend, niet verwacht dat het zo goed zou gaan. De volgende dag zere benen (hoe kan het ook anders) dus een uurtje “pierewaaien”. Dinsdags nog steeds zere benen dus maar weer rustig aan fietsen.
Woensdag toch maar een lange dag maken, maar na twee uur helemaal naar de klote, afzien om thuis te komen,
ik snap er niets van. Als je moe bent moet je rusten, dus donderdag gehele dag rust, vrijdag een uurtje en
zaterdag ook een uurtje op de fiets. Dan is het zondag, tijd om weer te gaan knallen! Dus een wedstrijd
in het Belgische St. Truiden opgezocht, en met frisse moed van start. Na ruim 50 kilometer is het ineens gebeurd met me. Ik krijg de benen niet meer rond, dus afgestapt en gedesillusioneerd naar huis.

’s Maandags naar de huisarts om bloed te laten prikken, wat blijkt? Mijn Hematocriet en Hemoglobine zo’n 10% lager dan normaal en daarmee is het niet van het weekend herstellen verklaard. Je krijgt van de dokter voor 4 weken ijzerpillen, en meestal merk je al na een week een forse verbetering. Je maakt de pillen natuurlijk netjes op en alles is weer in orde, maar de grote vraag is natuurlijk hoe voorkom je dit?

Wat is IJzertekort?

Ijzertekort wordt ook wel bloedarmoede genoemd, het bloed heeft een tekort aan het eiwit hemoglobine.
Hemoglobine is het belangrijkste bestanddeel van de rode bloedlichaampjes, en het is ook de stof die het bloed de rode kleur geeft. Het neemt zuurstof in de longen op en levert het af bij de spieren. Het hoofdonderdeel van hemoglobine is ijzer. Een tekort aan ijzer leidt daarom automatisch tot bloedarmoede. Een tekort aan ijzer kan ruwweg twee oorzaken hebben: 1. Onvoldoende inname van ijzer (onvolledige voeding) kan tot ijzergebrek en dus bloedarmoede leiden. Ook problemen met het opnemen van ijzer uit de voeding valt onder deze noemer. 2. De oorzaak kan ook liggen in een te groot ijzerverlies. Elk bloedverlies betekent ijzerverlies, dat uit de ijzerreserves zal worden aangevuld. Ook ernstig zweten of langdurige eentonige beschadigingen van rode bloedcellen door lichamelijke inspanning kunnen tot een verlies van ijzer en tot bloedarmoede leiden, dit laatste is bij wielrenners vaak het geval. Om een tekort te voorkomen moet je dus op je voeding letten. Enkele tips: Tomatensap, Pure chocolade, Cashew noten, Peulvruchten, Kiwi, Volkoren brood, Lever, (niet te vaak eten, i.v.m. teveel Vitamine A), Verse groenten en vlees, Appelstroop, Combineer ijzerrijke voeding met voldoende Vitamine C, dit zorgt ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen. Drink geen melk of thee bij de maaltijd, dit belemmert de opname van ijzer.

Heb je een periode van zware trainingen en/of wedstrijden, dan kun je het ijzergehalte opkrikken door
Roosvicee Ferro te kopen, dit staat gewoon in de supermarkt, Floradix kruidenelixer, te koop bij een reformzaak,
bij de apotheek of drogist vragen naar vitamine preparaten voor zwangere vrouwen (bv. Matrilon).
Zorg er ook voor dat je je multi-vitaminen blijft nemen, de combinatie zorgt voor een goede opname van ijzer.

Zo voorkom je een ijzertekort, maar onthoud wel dat rust ook zeer belangrijk is.

Joost Kiewik

 

Laatst toegevoegde artikelen

Dementie en magnesium Selderij gezond?
Hoe gezond is pompoen? Zijn Oesters gezond?
Blauwe bessen gezond? Hoe gezond zijn Rode Bessen?
Fipronil in eieren Hoe gezond zijn Lychees?